Pozice mrtvoly (Šavásana)

Živelná jóga pozice

žena v joga pozici mrtvoly savasana

Obsah

Úvod

Šavásana, známá také jako pozice mrtvoly, je jednou z nejdůležitějších a zároveň nejjednodušších pozic v józe. Tato pozice je obvykle praktikována na konci jóga sekvence jako závěrečná relaxace a meditace, umožňuje tělu absorbovat benefity praxe a regenerovat.

Výhody pozice mrtvoly

Šavásana pomáhá snižovat stres, úzkost a napětí. Podporuje hlubokou relaxaci těla i mysli a je prospěšná pro snížení krevního tlaku, zlepšení spánku a celkovou regeneraci. Tato pozice také umožňuje efektivnější zažívání a zlepšuje koncentraci.

Jak na to

  1. Lehněte si na záda na podložku s nohama mírně roztaženými a rukama volně podél těla, dlaněmi nahoru.
  2. Zavřete oči a pomalu uvolněte každou část těla, od nohou až po hlavu.
  3. Dýchejte přirozeně a nechte svůj dech volně plynout skrze tělo.
  4. Uvolněte mysl a vyhýbejte se kontrole myšlenek, nechte je volně plynout.
  5. Zůstaňte v této pozici 5 až 15 minut, v závislosti na vašich osobních potřebách.

Běžné chyby

Běžné chyby při praktikování Šavásany zahrnují nedostatečné uvolnění, kdy praktikanti nedokážou úplně uvolnit tělo nebo mysl. Někteří mohou mít také tendenci usnout, což naznačuje přílišnou únavu nebo nedostatečné uvolnění.

Závěr

Šavásana je klíčovou součástí jakékoliv jóga praxe a nabízí četné výhody pro tělesné i duševní zdraví. Tato pozice není jen o fyzickém odpočinku, ale o propojení těla, mysli a ducha v harmonii. Věnujte této pozici dostatečnou pozornost a čas, aby vaše tělo mohlo plně vstřebat všechny benefity vaší jóga praxe.